Därför får du inte till träningen!

Har du svårt att få till regelbunden träning? Upplever du att du ofta ”börjar om” med träningen?

Då ska du fortsätta att läsa!

Som personlig tränare stöter jag på detta relativt ofta både bland klienter och med andra jag pratar med.

Hur kommer det sig att det är så svårt för en del att få till träningen? Hur kommer det sig att det alltid kommer något i vägen? Hur kommer det sig att veckan alltid är så fullbokad att träningen helt enkelt inte ”får plats”.

Svaret är väldigt enkelt. Om du inte får till träningen så är det med allra största sannolikhet så att du inte har bestämt dig för att få till den. Du har inte satt träningen tillräckligt högt upp på din prioriteringslista. För som vi vet så handlar det mesta i livet om prioriteringar.

Om du ska få till träningen behöver du ta tag i den och göra den till en prioritet i ditt liv. Och nu skriver jag inte till dig som redan tränar 5 gånger i veckan!

Planera in träningen – och gör vad du kan för att få till den. Varför då?

Jo för att om du får till din träning så kommer du bland annat att må bättre, bli gladare, få mer energi över till annat, sova bättre & vara friskare.

Träningen leder till att du blir mer effektiv i din vardag. Det innebär ju att om du prioriterar träningen så kommer du att få mer gjort. = mer tid över för att göra det du tycker om.

Fråga dig själv: vill jag må bättre, bli gladare, få mer energi över till annat, sova bättre & vara friskare?

( För att erhålla alla träningens hälsoeffekter behöver du träna regelbundet varje vecka! )

Vill du få till träningen? Då måste du bestämma dig! Den sker inte bara av sig självt när det finns tid över. För det blir sällan tid över…

 

Har du bestämt dig för att göra träningen till en prioritet? I så fall, svara på följande frågor:

  • Hur ska du lägga upp träningen nästkommande 30 dagar? = hur många dagar i veckan ska du träna/ vad ska du träna?
  • När ska du träna nästa gång?
  • Vad ska du träna då?

 

Till dig som har svårt att hitta balansen, där träningen blir för mycket:

Precis som med allt anat så finns risken att det blir för mycket. För mycket av något är inte bra. Det säger sig självt: för mycket. Träning ska bidra till ökad psykisk & fysisk hälsa. När det inte bidrar till det utan istället blir något destruktivt är det viktigt att du söker hjälp så fort du kan. Sök upp en läkare som kan hjälpa dig med en hälsoundersökning och skicka dig vidare till någon duktig samtalsterapeut eller liknande. Våga även prata med dem människor du har omkring dig. Sanningen sätter dig fri.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: