Leder träning till oönskad viktuppgång?

 

Leder träning till oönskad viktuppgång, eller ingen viktnedgång?

weight-1923409_1920

Anledningen att jag berör detta är för att det är något jag ofta stöter på. Alltså att folk börjar träna för att bli hälsosammare och gå ner några kilo på köpet (vilket ofta hänger ihop, alltså viktnedgång & hälsa), men istället går upp i vikt, eller att vikten förblir oförändrad.

 

Varför sker ingen viktnedgång, eller i vissa fall viktuppgång när du börjar träna?

pexels-photo-305239

Som du troligen vet så krävs det ett kaloriunderskott för att en viktminskning ska ske. Läs Blir du tjock av att äta kladdkaka för en genomgång av detta. Om du inte går ner i vikt ligger du i energibalans, går du upp i vikt ligger du på ett energiöverskott = äter du mer än vad du gör av med.

Återhämtningsmål?

De allra flesta som tränar vet om att det är viktigt att få i sig näring (primärt protein) efter ett träningspass. Detta är något som är ganska hårt inpräntat i de allra flesta av oss.

Självklart ska vi få i oss näring efter ett träningspass, men ska detta vara något som är utöver vårt vanliga energiintag, eller ska det inkluderas i det vi redan äter?

Livsmedelsbranschen har dragit nytta av detta och tjänar stora pengar på vår ”medvetenhet” att äta direkt i samband med ett träningspass. Men behöver vi verkligen den extra näringen? Svaret för de allra flesta är nej.

När du tränar så förbrukar du x-antal kalorier beroende på vad du tränar och hur länge. För att gå ner i vikt behöver du, som redan nämnt, ligga på ett kaloriunderskott. När du tränar, så förbrukar du kalorier som kan hjälpa dig att gå ner i vikt. Men om du äter en måltid extra i samband med träning så finns risken att du istället äter mer än du förbrukat – och på sikt går upp i vikt.

*Att äta i samband med att du tränat är bra och i vissa fall kan det vara befogat med en återhämtningsdryck eller bar, men försök istället lägga din träning i samband med dina befintliga måltider (frukost, lunch, middag)

Träning leder till en ökad hunger

Vilket många gånger leder till att vi äter mer än vad vi behöver. Våra kroppar strävar efter energibalans vilket innebär att vår hunger ställer sig in efter vårt energibehov. Detta gör att vi omedvetet äter lite mer när vi också tränar utan att vi tänker på det.

Jag hör ofta folk säga något i stil med: ”jag tränar ju jättemycket men går inte ner i vikt, vad gör jag för fel?”

Svar: du äter mer än vad du gör av med.

pexels-photo-24149

(Tips: om du är viktstabil – alltså om du haft samma vikt under en period, fortsätt då att äta samma som du gör och lägg till träning och se om du går ner i vikt. Går du inte ner i vikt – dra då ner på maten lite.)

För att tala klarspråk: Om du inte går ner i vikt behöver du se över din kosthållning. Du behöver äta mindre kalorier än vad du gör i dagsläget.

Läs mer om detta HÄR

Det handlar troligtvis inte om att du har extra svårt att gå ner vikt. Däremot kan det handla om att du har väldigt svårt att äta mindre. Vilket inte är så konstigt. Det är inte lätt att minska på kalorierna. Speciellt inte eftersom, som jag nämnde ovan – kroppen strävar efter energibalans. Att gå ner i vikt är inte alltid så lätt som bara att börja träna, även om träning kan hjälpa dig och träning medför många hälsofördelar.

Tips:
Skriv ner ALLT du äter under 5-7 dagar och analysera.

Sammanfattning

Vi kan lura oss själva när vi börjar träna genom att tro att vi behöver äta mer än vad vi faktiskt behöver. Detta kan leda till en oönskad viktuppgång. Kroppen strävar efter energibalans och din aptit styrs av detta. Men många gånger luras vi att tro att vi behöver äta lite för mycket utifrån den träning vi utfört.

Har du som mål att gå ner i vikt – skippa den där extra proteinbaren, shaken, eller smörgåsen bara för att du tränat. Se även till att inte ta en extra stor portion mat bara för att du tränat. Se istället till att du håller ett högt proteinintag samtidigt som du ligger i energibalans.

Går du inte ner i vikt fast du önskar göra det? Ser över mängden mat du stoppar i dig.

Observera att detta gäller dig som vill gå ner i vikt eller bibehålla vikten. För dig som har svårt att lägga på dig, eller som skulle behöva gå upp i vikt: strunta i detta inlägg! Ät mer & ta vara på den ökade aptiten till att äta ännu mer!

 

 

Kommentera

%d bloggare gillar detta: