Monthly Archives: mars 2016

Primal patterns – vårt naturliga rörelsemönster

När det gäller träning så bör all träning vara funktionell. Med det menar jag att den träning du bedriver i gymmet, eller var du nu tränar, ska underlätta för dig i vardagen. Träningen ska göra att de rörelser du gör i vardagen ska bli lättare och säkrare att utföra därför att du blivit starkare i de muskler och bättre i de rörelser som krävs för detta.

Funktionell kan också beskrivas som ändamålsenlig. Övningar som är specifika för ändamålet. Vill du få en bättre golfsving så tränar du övningar som gör att du får en bättre sving.

golf-787826_1920.jpg Continue reading

Massage

Nu är jag diplomerad massör via Friskvårdsgruppen.

IMG_5738

Sedan dess har jag varit igång och masserat ett flertal klienter. Det är verkligen kul att få hjälpa människor att slappna av, få bort huvudvärk, muskelsmärta m.m. Continue reading

Hur ofta ska jag träna?

En fråga jag ofta får är: hur ofta ska jag träna?

Svaret på den frågan är: det beror på. Det beror på dina mål, det beror på hur ofta du tränar idag, det beror på vad för träning du syftar på, det beror på dina möjligheter till återhämtning o.s.v.

Om du har som mål att bli bättre på det du gör, få bättre resultat, bli starkare, smalare, större, smidigare, eller vad du nu har för mål så behöver träningen matcha dessa mål. Och då behöver man också kolla på just träningsfrekvens och träningsvolym.
Träningsfrekvens: hur ofta, träningsvolym: hur mycket. 

fitness-719559_1920

Continue reading