Har du tid att träna?

Time

Det jag tycker mig ofta höra som argument för att inte träna är brist på tid. ”Jag har inte tid att träna”, brukar många säga. Och jag har full förståelse att det är mycket. Jag tror vi alla mer eller mindre känner att det är ganska mycket.

Men när det gäller tid så har vi alla lika mycket tid på ett dygn. Det enda som skiljer sig är hur vi fyller ut dygnens timmar. Någon kanske jobbar 12 timmar, en annan går i skolan och sitter sedan och pluggar hela kvällen. Någon annan är hemma med barn och har fullt upp med att få ihop matning, blöjbyte, klädbyte, sövning o.s.v.

Många av oss har ett fullspäckat schema. Medan en del önskar att de hade det. En del som är ensamma och önskar att det hände lite mer i deras vardag. Men detta inlägg är framförallt till dig som upplever dig ha väldigt mycket. Ja så mycket så att du inte har tid att ta hand om din egen hälsa. Du har helt enkelt inte tid att träna. Tror du i alla fall.

3 timmar i veckan? 

Låt oss leka med tanken att du skulle träna 3 timmar i veckan – vilket är ganska mycket, och något som är fullt tillräckligt för att få väldigt bra resultat på knopp & kropp. Det skulle innebära nästan 2% av din tid på en vecka. Nu kanske du tänker: ja men då räknar du ju med sömntid också. Okej, men om vi räknar med att vi sover 8 timmar varje natt (vilket är en riktig lyx 🙂 ) då blir det istället  ca3% (2,7%) av din vakna tid på en vecka. Nu måste du ju inte träna 3 timmar i veckan. Du kan ju komma långt med en timme eller 2. Men jag tror ändå att du förstår principen. Det är inte så mycket tid av en vecka som du behöver ”offra” för att må bättre. 1 timme i veckan är 1% av din vakna tid.

Jag tänker inte lyfta fram alla hälsoaspekter av fysisk aktivitet nu, men  några är: bättre humör, bättre sömn, bättre immunförsvar, starkare kropp, mindre skador/smärtor (förutom träningsvärk 😉 ) allmänt bättre välmående m.m.

Den tid du INVESTERAR i träning får du rejält med ränta på. Se inte träning som en uppoffring av tid, se det istället som en investering. En investering i din egen hälsa, en investering i dina relationer, en investering för ditt välmående. Tiden du investerar i träningen kommer att generera mycket energi vilket leder till en större produktivitet och effektivitet i det andra du gör vilket leder till att du har mer tid över till annat.

Har vi alla så mycket mer nu än för tio år sedan? 

Frågan är om vi alla egentligen har så mycket, eller om vi helt enkelt stressar upp varandra. Hur påverkar ex. sociala medier oss? Att se vad alla andra gör leder ofta till stress hos oss. All information vi matar oss med gör oss mer stressade än vad vi egentligen behöver vara eller faktiskt är. Vad skulle hända om du drog ner på konsumtionen av sociala medier? Vad skulle du få tid till då? Hur skulle du må då?

Hur kommer jag igång?

Felet många gör när de ska komma igång med träningen är att sätta upp alldeles för höga mål. ”Nu ska jag springa varje dag i sommar”, eller ”nu är det minsann dags att ta tag i träningen, jag ska träna minst 5ggr i veckan”. Det som det ofta leder till är att det är svårt att leva upp till det, och det leder till en känsla av misslyckande vilket leder till att man lägger av helt med träningen. Börja i en liten dos. Försök få till regelbundna promenader. Sök upp ett gym och få en instruktion, eller hitta en träningsform som passar dig och börja med max en gång i veckan, och öka sedan. Skynda långsamt. Dels för att kroppen ska anpassa sig till den nya belastningen och dels för att du ska anpassa dig.

SMARTA mål är avgörande för att lyckas med träningen. Läs mer om det här.

Träna för mycket.

Det finns också ett annat dike man kan hamna i, och det är att träna för mycket. Träning är bra. Men precis som allt annat så är för mycket av något sällan bra. Jag vill inte få dig att träna för mycket! Jag vill enbart peppa dig att träna. I lagom dos. Så att du mår bra. Inte mer eller mindre.

Till stor del väljer vi vad vi lägger tid på.

Fundera på vad du vill lägga din tid på. Jag rekommenderar dig väldigt starkt att du tar minst en timme varje vecka på att investera i träning.

Om det innebär att du behöver gå upp en timme tidigare så är det fortfarande värt det.

Du har tid att träna – om du verkligen vill!

Fråga är VILL DU? 

 

Ps. Min intention är inte att ge dig prestationskrav med detta inlägg, utan snarare peppa dig till träning och inse att det är inte så mycket tid som faktiskt krävs för att få till träningen och må bättre.

One thought on “Har du tid att träna?

  1. Angla Nyberg skriver:

    Tack så mycket för att dela sådan proffsig post. Detta är en de mest användbara artikeln för mig. Jag har lärt mig mycket av tycker om träning. Jag förstår att detta är mycket användbart artikel för hälsa & det är också en av de mest användbara hälsorelaterade artiklar på webben. Vänligen hålla slik. Tack igen.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: