5 tips för att lyckas med din träning

training-603981_1920

Hur går det med din träning?

Att vi mår bra av fysisk aktivitet är ingen nyhet. En näringsfysiolog jag talade med sa: Det finns inget som är så hälsosamt som träning. (I rätt mängd såklart). Men även om vi vet att det är bra för oss så är det ändå många gånger så att träningen uteblir. Hur kommer det sig? Det finns såklart flera svar på den frågan. Vad är ditt svar på den frågan? En stor anledning till att många inte tränar är brist på motivation. Och en stor anledning till brist på motivation är uteblivna resultat. 

Det är tråkigt att träna när man inte får några resultat. Eller hur?

Hur lyckas man då med träningen?

Här har du mina 5 vassaste tips för att lyckas med träningen.

1. Sätt upp SMARTA mål.

Du kan läsa mer om SMARTA mål här.

SMARTA står för:

Specifika
Mätbara
Attraktiva
Realistiska
Tidsbestämda
Accepterade

2. Avsätt tid för din träning.

Om du sover 8 timmar per natt har du 112 timmar kvar på en vecka. Vad spenderar du dessa timmar på? Vart ska träningen få plats? Tid finns, det gäller att prioritera och avsätta tid för träningen. Hitta på smarta lösningar om det behövs. Cykla till jobbet, träna på lunchen, gå upp en timme tidigare etc. Om du inte är igång och tränar just nu förstår jag om detta låter jobbigt. Men om du frågar någon som fått in det som rutin att exempelvis gå upp tidigare för att få till sin träning kommer den troligtvis säga att det är värt det. Varför då? Resultat. Mer energi, gladare, friskare etc.

Om du inte avsätter tid för din träning är det stor chans att den inte blir av.

3. Ät målmedvetet.

När du har satt upp dina SMARTA mål kommer du att ha ett tydligt mål att sträva efter. Vare sig det handlar om att springa ett lopp på en viss tid eller att komma i dina gamla jeans är kosten otroligt viktig för att du ska nå ditt mål. Allt styrs av dina mål. Det är viktigt att du äter målmedvetet. Det innebär att du inte kan ändra din kost utifrån vad löpsedlarna säger är nyttigt just nu. Vad är ditt mål? Hur & vad ska du äta för att nå det målet?

Oavsett vad ditt mål är så är det viktigt att du inte åker på massa onödiga förkylningar som sinkar din träning. Därför är det viktigt att du får i dig rejält med frukt & grönt. Livsmedelsverket rekommenderar minst 500gram frukt&grönt per dag vilket är en bra riktlinje att utgå från.

4. Anlita en duktig tränare

Något som verkligen blev en boost för mig i min egen träning var när jag anlitade en duktig tränare. Han hjälpte mig att komma vidare i min träning & kost. För att få resultat är det väldigt effektivt att anlita en duktig tränare som kan hjälpa dig med helhetsbilden. Det är svårt att coacha sig själv. En duktig tränare analyserar, planerar & handlar utifrån dina förutsättningar och din målbild.

5. Jobba med din självbild

En snedvriden självbild kan ta sig i uttryck på många sätt. Det handlar ofta om att man tror att man måste göra vissa saker för att duga. Exempelvis se ut på ett speciellt sätt, göra massa saker, ha en viss status mm. Träning kan bli en sådan sak som då kan bli ett medel för att försöka få en bättre självbild. Man tränar för att man tänker att man kommer att duga genom att få den perfekta kroppen. När träning handlar om detta är träning inte hälsosamt – åtminstone inte för själen. Om din självbild handlar om din kropp kommer det att vara extremt jobbigt när du inte kan träna av olika anledningar (sjukdom, skada etc.) Därför är det otroligt viktigt att du ständigt jobbar på din självbild så att drivkraften i din träning blir sund. Glöm aldrig bort att Du är älskad av den högste!

Ett litet tips jag också vill skicka med, som inte kvalar in på listan för att lyckas med träningen, men som kan vara en boost i träningen är att köpa nya träningskläder eller ny utrustning. Det kan göra att du vill prova dina nya kläder eller din nya utrustning, vilket i sin tur leder till att du faktiskt tränar 🙂

Lycka till med din träning!

runner-728219_1280

Kommentera

%d bloggare gillar detta: