Blir du tjock av att äta kladdkaka?

Blir du tjock av att äta kladdkaka?

kladdkaka-716024

Svaret är både ja & nej. För att ett mer korrekt svar på frågan så behöver vi titta på vad det är som gör att vi går upp eller ner i vikt. Ett kort svar på på viktuppgång är att man äter mer än vad man gör av med & vice versa för viktnedgång.

För att gå upp i vikt behöver du ligga på ett energiöverskott & för att gå ner i vikt behöver du ligga på ett energiunderskott. Vill du ligga kvar på samma vikt ska du eftersträva energibalans. 

Låt oss säga att du en dag stoppar i dig tillräckligt mycket energi så att du ligger på energibalans, så blir du bjuden på kladdkaka. Du tar en bit med lite vispad grädde till. Det skapar ett energiöverskott på några hundra kalorier. Om detta skulle vara fallet varje dag – alltså att kladdkakan är det som skapar ditt energiöverskott, så kommer det med tiden leda till att du går upp i vikt. Så i just detta fall är svaret på frågan om du blir tjock av att äta kladdkaka, ja. Eller svaret är egentligen att allt som skapar energiöverskott slutligen leder till övervikt, (om du konstant ligger på ett energiöverskott).

Energiöverskott skapar på sikt viktuppgång och energiunderskott skapar på sikt viktnedgång. Så om man tittar på enbart att gå upp eller ner i vikt så spelar det ingen roll var kalorierna kommer från, kladdkaka eller broccoli. Men det finns mer aspekter att lyfta in än enbart ren och skär viktnedgång/uppgång så som exempelvis hälsa, välmående & träningsoptimering.

För att uppnå så god hälsa som möjligt så är det viktigt med en balanserad kost där du får i dig tillräckligt av proteiner, fett, kolhydrater samt vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer & vätska. Detta får du självklart inte av enbart kladdkaka.

När det gäller träningsoptimering så behöver du äta på samma sätt som för hälsa plus att du förmodligen behöver öka intaget av kolhydrater för att orka & maximera din prestation – speciellt om du håller på med uthållighetsidrott. Ett högt intag av frukt & grönt är också väldigt viktigt då behovet ökar vid stor träningsmängd.

Är du ute efter att bygga muskler är ett högt proteinintag av stor vikt. Räkna med ca. 1,8 – 2gr /kroppsvikt. Väger du 80 kg ska du alltså inta ca 145 – 160 gr protein per dag. Detta är generella riktlinjer & du kommer få bra resultat även om du skulle ligga något lägre.

 

Generella riktlinjer för viktnedgång

Har du som mål att gå ner i vikt är det alltså ett energiunderskott du ska eftersträva.
Låt oss säga att du har en total kaloriförbrukning på 3000kcal per dygn. Detta inkluderar din basala ämnesomsättning (BMR) samt den termogena effekten av mat & rörelse (TEF, TEA).

För att du ska gå ner i vikt behöver du ligga på ett energiunderskott. Vilket innebär att du ska äta mindre än 3000kcal per dag. Ett underskott på ca 500kcal är en bra riktlinje. Så totalsumman på ett dygn ska vara 2500kcal. Lyckas du med detta kommer du se en viktnedgång på sikt. Ligger du ett lägre intag kommer det förmodligen att vara väldigt obehagligt. Visst, du kanske får en snabbare viktnedgång, men troligtvis också på bekostnad av att du tappar muskelmassa. Det är också svårt & ohållbart att leva på detta sätt under en längre period. Kom ihåg: det vi blir av med snabbt brukar också komma tillbaks snabbt. Det är trots allt en sund och hållbar livsstil som är eftersträvansvärt. En livstil som du kan fortsätta med när du nått din målvikt.

Vilken typ av mat? 

Som jag skrev ovan så för enbart viktnedgång så spelar det ingen roll vad du äter så länge du har ett energiunderskott. Men om du inte äter balanserat & får i dig alla näringsämnen kommer det att leda till flera negativa effekter vilket bl.a. kommer att leda till att du inte orkar i längden.
Eftersom det är begränsat av vad du kan äta så ska du välja mat med låg energitäthet! Det innebär mat som man kan äta mycket utav med som samtidigt energiinnehållet i måltiden begränsas. Det är även viktigt för att minimera hungern i största möjliga mån. Exempelvis grönsaker, frukt, magert kött, fullkornsprodukter, sallader.

Ett tips är: drick inte dina kalorier! Det är inte speciellt svårt att dricka ett par glas juice eller läsk till måltiden. Det är extra, ”onödiga” kalorier som du kan byta ut mot vatten. När du har ett begränsat intag av energi, välj då att äta den istället för att dricka den.

Ett högt proteinintag är också viktigt för att bl.a. minimera muskelförlust.

Träning? 

Du kan självklart gå ner i vikt genom att kontrollera kosten & strunta i att träna. Men för optimal hälsa samt optimal viktnedgång rekommenderas träning & motion. Motion gör också att du höjer din totala kaloriförbrukning, vilket leder till att du kan äta lite mer och samtidigt ligga på ett energiunderskott. Träning gör också att du bibehåller muskelmassan, vilken är viktig för din basala ämnesomsättning samt välmående. Har du svårt att ändra allt för mycket av din kosthållning så kan du ”kompensera” det genom att träna väldigt mycket.

Kan du äta kladdkaka om du vill gå ner i vikt? Ja självklart, du kan äta ALLT, men i rätt mängder och med hänsyn till ditt ”tak” av kalorier.

 

Generella riktlinjer för att gå upp i vikt

När det gäller viktuppgång så är det precis det motsatta till viktnedgång. Du behöver ligga på ett kaloriöverskott. Här är mat med hög energitäthet på sin plats. Mat som ger innehåller mycket energi och är lätt att äta mycket utav. Självklart är det viktigt att äta balanserat och få i sig alla näringsämnen.

Många som kämpar med att försöka gå upp i vikt kämpar med mättnad, alltså att det är svårt att äta mer på grund av mättnad. Då kan det vara en god idé att dricka kalorier. Alltså att dricka juice, mjölk etc. Till maten. För en del kan även det vara på plats med en så kallad ”gainer”. Det är pulver som innehåller mycket kolhydrater och proteiner som man blandar i vatten eller mjölk. Den kan intas exempelvis efter en måltid när du redan är mätt eller precis innan du ska lägga dig.

 

Kladdkaka – hissa eller dissa?

Det bästa & sämsta med kladdkaka är det är väldigt gott 🙂

Det är väldigt lätt att äta mycket av det. Det är ofta det som är problemet med energität ”mat”. Det är lätt att konsumera mycket av det. Om målet är viktnedgång är det kanske inte optimalt med sötsaker, då det är väldigt lätt att trycka i sig flera hundra upp till ett par tusen kalorier vid ett tillfälle. Men det finns absolut utrymme att äta det någon gång ibland.

Det är inte ett enskilt livsmedel eller en kaka i sig som skapar övervikt/ohälsa. Det är en överkonsumtion som skapar det. 

 

Kommentera

%d bloggare gillar detta: