Mumsig granola!

Att göra egen granola är väldigt lätt och det blir riktigt gott!

Det är egentligen bara låta fantasin flöda.

Den jag gjorde sist blev jag riktigt nöjd med och tänkte därför dela med mig av här.

IMG_6296

Continue reading

Primal patterns – vårt naturliga rörelsemönster

När det gäller träning så bör all träning vara funktionell. Med det menar jag att den träning du bedriver i gymmet, eller var du nu tränar, ska underlätta för dig i vardagen. Träningen ska göra att de rörelser du gör i vardagen ska bli lättare och säkrare att utföra därför att du blivit starkare i de muskler och bättre i de rörelser som krävs för detta.

Funktionell kan också beskrivas som ändamålsenlig. Övningar som är specifika för ändamålet. Vill du få en bättre golfsving så tränar du övningar som gör att du får en bättre sving.

golf-787826_1920.jpg Continue reading

Massage

Nu är jag diplomerad massör via Friskvårdsgruppen.

IMG_5738

Sedan dess har jag varit igång och masserat ett flertal klienter. Det är verkligen kul att få hjälpa människor att slappna av, få bort huvudvärk, muskelsmärta m.m. Continue reading

Hur ofta ska jag träna?

En fråga jag ofta får är: hur ofta ska jag träna?

Svaret på den frågan är: det beror på. Det beror på dina mål, det beror på hur ofta du tränar idag, det beror på vad för träning du syftar på, det beror på dina möjligheter till återhämtning o.s.v.

Om du har som mål att bli bättre på det du gör, få bättre resultat, bli starkare, smalare, större, smidigare, eller vad du nu har för mål så behöver träningen matcha dessa mål. Och då behöver man också kolla på just träningsfrekvens och träningsvolym.
Träningsfrekvens: hur ofta, träningsvolym: hur mycket. 

fitness-719559_1920

Continue reading

Kom igång med träningen idag – 7 hemmaträningsprogram

jump

Snart är det här året slut och 2016 ligger framför.

Januari brukar innebära fullproppade gym med alla nyårslöften som ska infrias.

Men varför vänta till januari? Varför inte börja nu, idag, direkt efter att du läst detta… Chansen att du kommer igång i januari är större om du börjar redan idag, plus att du redan har infriat nyårslöftet om att börja träna 😉

En anledning att vi inte får saker gjorda är att vi tänker ”imorgon”. Imorgon ska jag göra det, om en vecka ska jag börja. När allt känns bättre, när allt lugnat ner sig lite, när jag har mer energi, när jag mår bättre, när jag har mer motivation att träna o.s.v. Känner du igen resonemangen?

Continue reading

Har du tid att träna?

Time

Det jag tycker mig ofta höra som argument för att inte träna är brist på tid. ”Jag har inte tid att träna”, brukar många säga. Och jag har full förståelse att det är mycket. Jag tror vi alla mer eller mindre känner att det är ganska mycket.

Men när det gäller tid så har vi alla lika mycket tid på ett dygn. Det enda som skiljer sig är hur vi fyller ut dygnens timmar. Någon kanske jobbar 12 timmar, en annan går i skolan och sitter sedan och pluggar hela kvällen. Någon annan är hemma med barn och har fullt upp med att få ihop matning, blöjbyte, klädbyte, sövning o.s.v.

Många av oss har ett fullspäckat schema. Medan en del önskar att de hade det. En del som är ensamma och önskar att det hände lite mer i deras vardag. Men detta inlägg är framförallt till dig som upplever dig ha väldigt mycket. Ja så mycket så att du inte har tid att ta hand om din egen hälsa. Du har helt enkelt inte tid att träna. Tror du i alla fall.

Continue reading

Så blir du stark!

IMG_2848

Att vara starkt är något vi alla kan dra nytta av. Oavsett om det handlar om att underlätta i vardagen eller att uppnå en viss prestation.

Om du nu direkt tänker att styrka inte är så relevant för dig för att du mest pysslar med sysslor som innebär muskeluthållighet, t.ex. trädgårdsarbete eller du har ett jobb som innebär att du springer mycket i trappor, så har du fel. Att lära sig att lyfta något tungt på ett korrekt sätt är något vi alla har nytta av.

Låt oss kort, innan vi går in på hur du blir stark, kolla på exemplet med trappor. Låt oss säga att din vardag består i att du springer/går väldigt mycket i trappor med din egna kroppsvikt. Det kommer i sin tur leda till att du förmodligen klarar det bättre och bättre. Men det kan också leda till förslitningsskador. Varje gång du ska gå upp för trappan så har du din egen kroppsvikt att bära. Och du kommer att uppleva det ungefär lika tungt varje gång.

Vad skulle hända om du tränade tunga utfallssteg & knäböj på gymmet under en period? Skulle du uppleva det lättare att gå upp för trappan?

Continue reading

5 tips för att lyckas med din träning

training-603981_1920

Hur går det med din träning?

Att vi mår bra av fysisk aktivitet är ingen nyhet. En näringsfysiolog jag talade med sa: Det finns inget som är så hälsosamt som träning. (I rätt mängd såklart). Men även om vi vet att det är bra för oss så är det ändå många gånger så att träningen uteblir. Hur kommer det sig? Det finns såklart flera svar på den frågan. Vad är ditt svar på den frågan? En stor anledning till att många inte tränar är brist på motivation. Och en stor anledning till brist på motivation är uteblivna resultat. 

Det är tråkigt att träna när man inte får några resultat. Eller hur?

Hur lyckas man då med träningen?

Här har du mina 5 vassaste tips för att lyckas med träningen.

Continue reading

Behöver du en Personlig Tränare (PT) – se hit!

Eric Lacabanne

För tio år sedan när jag läste till gyminstruktör på Simson Kungsportens Friskvårdscenter så väcktes drömmen i mig att läsa till Personlig Tränare. Jag kollade upp olika utbildningar som fanns i Sverige och minns att jag redan då fastnade för Personal Training School i Stockholm, den första PT-utbildning som kom till Sverige

Åren gick och jag har gjort en mängd andra saker, samt gått massor andra utbildningar.

Men nu, denna termin, har en av mina drömmar blivit sann:
jag är äntligen internationellt licensierad Personlig Tränare! 🙂

Continue reading

Blir du tjock av att äta kladdkaka?

Blir du tjock av att äta kladdkaka?

kladdkaka-716024

Svaret är både ja & nej. För att ett mer korrekt svar på frågan så behöver vi titta på vad det är som gör att vi går upp eller ner i vikt. Ett kort svar på på viktuppgång är att man äter mer än vad man gör av med & vice versa för viktnedgång.

För att gå upp i vikt behöver du ligga på ett energiöverskott & för att gå ner i vikt behöver du ligga på ett energiunderskott. Vill du ligga kvar på samma vikt ska du eftersträva energibalans. 

Låt oss säga att du en dag stoppar i dig tillräckligt mycket energi så att du ligger på energibalans, så blir du bjuden på kladdkaka. Du tar en bit med lite vispad grädde till. Det skapar ett energiöverskott på några hundra kalorier. Om detta skulle vara fallet varje dag – alltså att kladdkakan är det som skapar ditt energiöverskott, så kommer det med tiden leda till att du går upp i vikt. Så i just detta fall är svaret på frågan om du blir tjock av att äta kladdkaka, ja. Eller svaret är egentligen att allt som skapar energiöverskott slutligen leder till övervikt, (om du konstant ligger på ett energiöverskott).

Continue reading